Veřejná
účelová pozemní komunikace je zvláštní druhem pozemní komunikace, s jejím užíváním
se v praxi často vyskytují problémy.
Náš právní
řád, konkrétně zákon č. 13/1997, o pozemních komunikacích, rozlišuje tyto druhy
pozemních komunikacích:
a) dálnice,
b) silnice
první třídy, druhé třídy a třetí třídy,
c) místní
komunikace první třídy, druhé třídy, třetí třídy a čtvrté třídy,
d) účelové komunikace.
Zatímco první tři druhy pozemních
komunikacích jsou obecně známé a navíc je vlastní typicky výlučně subjekty
veřejného práva, vlastníkem účelové komunikace se mimo těchto subjektů může
stát v podstatě kdokoliv.
V ustanovení § 7 odst. 1
zákona o pozemních komunikacích definuje účelovou komunikaci takto cit.:
"Účelová komunikace je pozemní
komunikace, která slouží ke spojení jednotlivých nemovitostí pro potřeby
vlastníků těchto nemovitostí nebo ke spojení těchto nemovitostí s ostatními
pozemními komunikacemi nebo k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků."
Podle ustálené judikatury Nejvyššího
správního soudu ČR jsou definiční znaky účelové komunikace tyto: 1) v terénu
patrná cesta určená k užití vozidly a chodci pro účel dopravy, 2) spojující
jednotlivé nemovitosti pro potřeby jejich vlastníků nebo spojující tyto
nemovitosti s ostatními pozemními komunikacemi nebo sloužící k obhospodařování
zemědělských nebo lesních pozemků, a 3) udělení souhlasu vlastníka pozemku, na
němž má komunikace vést, a 4) nezbytnost komunikační potřeby.
Pokud jsou tyto znaky splněny
jedná se o veřejně přístupnou účelovou komunikaci. Zpravidla největší překvapení
panuje v případě udělení souhlasu vlastníka pozemku, na němž má komunikace
vést. Vlastník totiž zřídka kdy udělí výslovný písemný souhlas s veřejným užíváním
účelové komunikace. Ze soudní praxe je zřejmé, že souhlas je typicky udělen mlčky
či konkludentně. Otázkou je, jak dlouho musí veřejné užívání účelové komunikace
a vlastníkovo strpění této situace trvat, aby se mohlo uvažovat o konkludentním
souhlasu s užíváním komunikace. Není stanoven žádný přesný časový termín, každý
případ je nutné posuzovat individuálně. Nicméně v posuzování musí být brána v
potaz frekvence obecného užívání komunikace, skutečnost, zda je vlastník s
tímto stavem seznámen a případné objektivní překážky na straně vlastníka
komunikace, pro které nemůže aktivně svůj nesouhlas vyjádřit. Doba užívání
veřejností by se měla počítat spíše na roky než na měsíce či týdny.
Pokud vlastník nesouhlasí s veřejným
užíváním účelové komunikace, musí již při jejím vzniku projevit nesouhlas tak,
aby byl seznatelný ze strany veřejnosti (např. bránou či cedulí o zákazu vstupu),
tím zamezí tomu, aby se z účelové komunikace stala veřejná účelová
komunikace.
Nesouhlasí-li současný vlastník s
existencí veřejné účelové komunikace na svém pozemku, zkoumá se v řízení
naplnění všech čtyř znaků účelové komunikace a jedině při jejich současném
naplnění platí, že je vlastnické právo omezeno ve prospěch veřejného užívání
soukromého majetku. Přitom by mělo platit, že v případě pochybností o existenci
souhlasu je třeba rozhodnout ve prospěch vlastníka.